tisdag 5 augusti 2008

Nytt personbästa!


I dag så sprang jag för första gången på bana tillsammans med min kompis. Kan säga att det blev en succé för min del.

När vi kom upp på Skyttis-träningsstadion så hade jag en otrolig skön känsla; Solen sken, gräset grönt, för första gången så hade jag något att snacka med på ett pass. Skön känsla att sätta fötterna på en bana. Jag har gjort ett reportage om Santa Monica Track Club för ett antal år sedan, jag fick lite av samma känsla, när jag hängde av mig jackan och satte igång med några uppvämningsvarv.

Sen var det dags för intervaller, 5X500. Förra gången jag gjorde dom så sprang jag som bäst på 4,58-tempo över 490m. Idag viste jag att det skulle bli exakt 500 meter.
Jag trampade i gång och tittade mest på pulsen efter första intervallerna, inte tiderna, satsade som hårdast på min fjärde intervall, försökte ta mig runt på sista utan att spränga lungorna.

Hårda fakta (som sagt sist var min bästa tid 4,58-pace)
02:03 0,5 km
02:08 0,5 km
02:11 0,5 km
02:00 0,5 km
02:05 0,5 km

Snittpace på 4,11!
Maxpuls 99%
Snittpuls 95%

Att jag skulle kunna springa ner på ett 4,00-tempo det trodde jag aldrig. Okej, det vara bara i 500 meter, men jag är grymt nöjd med det. Jag kommer alltid att testa intervaller på bana efter detta.
Men jag fattade inte från början att jag gjort så pass bra resultat eftersom min klocka snackade om snittpace på 4,40 mm. Efter lite efterforning så visar den att klockan bara mått upp en sträcka på 460 m, jag tror att jag måste kalibrera min klocka.

Inga kommentarer: