tisdag 24 februari 2009

Medeldistans i kvällssolen

Min förkylning har inte släppt helt och det gör att jag inte vågar gå på så hårt som jag hade tänkt från början, med dubbla pass några dagar.
Tänkte ta en vanlig distans på ca 6-min tempo, eftersom det är så pass backigt här. Men väl ute på gatorna kände jag mig väldigt pigg och kunde hålla ett högre tempo. Efter 5 k hörde jag någon som sprang efter mig, vände mig om och såg en liten byracka som flämtande och stirrade skumt på mig. Jag ökade takten men hunden hängde på, tänkte lite på Rune Larsson som har skrivit en krönika om hur många gånger som han blivit hundbiten. Jag undrade stilla om jag hade tagit min stelkrampspruta nyligen. Tittade bakåt, hunden sprang och nafsade efter mina vader... Då bestämde jag mig för att springa över på andra sidan vägen. Problemet löst. Det var länge sen som jag hade så bra klipp i steget, sista 2 K var uppförsbacke med 200 höjdmeters stigning. Körde på så hårt att jag ökade min maxpuls med ett slag! som nu ligger på 184 slag.
Snitttid på 5,40, min tänka marathonfart. Jag kommer att sova gott nu.

Inga kommentarer: