torsdag 25 november 2010

Viktcoach

För dom som inte vet så har jag för några år sen gjort en viktnedgång på 14 kilo på 14 veckor som jag och en kompis bloggade om. Det blev senare till en bok. Nu idag så fick jag använda min kunskap som jag ådrog mig under denna svåra tid av viktnedgång.

Det var min fru som tipsade Mats som har problem att gå ner i vikt, trots massor med motivation och träningsvilja. Jag fattar ärligt talat inte varför han inte går ner i vikt. Men han ville träffa mig och höra hur det var för mig under min viktnedgång och hur jag lyckades.

Vårt recept var ganska enkelt, vi gjorde viktnedgången till en tävling som vi gjorde offentlig. Point of no return. Antingen gick man ner den avtalade vikten eller så blev det skampålen. Vi lyckades båda två, varför?
Jag tror att vi tvingade oss själva att hitta en hälsosam livsstil som gav resultat. Vi människor är olika och när det gäller att gå ner i vikt så tror jag att det gäller att hitta ett system som fungerar för en själv. Varje individ måste uppfinna ett hjul som fungerar för just dig. En annan sak som jag tror att många gör fel är att man underskattar hur svårt det egentligen är att tappa kilon. Det är väldigt jobbigt. Dom som lyckas ska ha all heder för det är en bragd. Sen om man väljer att följa en diet eller så är inte så viktigt tycker jag, det som betyder något är att man förändrar sig själv och sin omgivning så att det underlättar för en sundare livsstil.

För mig, ett enkelt exempel: Förr åt jag alltid Pizza på söndag, året runt, som jag sköljde ner med 1,5 liter Cola. Det var en helig stund för mig och jag äskade söndagspizzan. Det var något som jag så klart valde bort under 14 kilo 14 veckor men efter projektet så insåg jag att jag mådde mycket bättre på att äta annan mat på söndagar. Söndagspizza med Cola kanske ligger på upp mot 2500 cal vilket nästan täcker ett dagsbehov. Jämför det mot en normal måltid på ca 800 cal så på ett år så blir differensen 88 400 cal!

Mats berättade att han har gått upp ett halvt kilo på 6 veckor, jag tror att han har gjort en omfördelning av muskler och fett eftersom han har kört en hel del styrketräning. Jag berättade lite om hur vi åt och tränande och jag tror att Mats kommer att läsa boken som jag gav till honom för att lägga in en högre växel.

Eftersom han behöver något nytt att testa så gav jag Mats följande råd:
Ät fett innan du tränar, fett bränner fett (Avocado eller olivolja)
Ät inte laktos. Mjölk, fil, ost.
Ät kolhydrater i form av rotfrukter och Quinoa men strunta i gluten, bröd & pasta.
Ta proteiner i från Lamm och kyckling.
Ät Yoghurt med valnötter till frukost.

(Observera att jag inte har någon utbildning inom näringslära utan utgår endast från mina egna erfarenheter)

Kommer att följa Mats nu och har lagt till honom i min blogglista. För övrigt så var det väldigt roligt att prata kost och träning, blev lite sugen själv att plocka några kilon.(kapar säkert några minuter på Paris Marathon) Kanske man ska leta fram vågen i någon av alla flyttlådor?

2 kommentarer:

badgear sa...

Sånt där är både intressant och kul - Det är ganska enkelt att göra något väldigt komplicerat, men svårt att göra något komplicerat enkelt. Du vet vad du gjorde, jag vet vad jag gjorde - men att göra det enkelt för nån annan kan vara svårt. Men spännande.

Massor av piska, och inga morötter eller appar...

Fredde sa...

Ha ha ha.. Piska. Visst är det svårt. Bara man har den inställningen att det här inte är en lätt resa tror jag att man klarar det.