söndag 29 juni 2008

Långpass på cykel

Nya muskler ska formas när man sitter på en cykel, och då med betoning på sitta.
I dag var det dags för att prova på långpass på två hjul. Jag bestämde mig för att åka in till Norrtälje från stugan för att köpa stift till en spikpistol. En sträcka på 18,5 K. Jag körde på, kollade klockan att pulsen låg mellen 80-85% av max. Perfekt, på vägen in kappkörde jag med en traktor, han blev lite stressad och han körde plattan i mattan i en lång uppförsbacke för att försöka skaka av mig. Och det gjorde han bara för att jag låg närmare 90% av max i puls och hade bestämt att jag skulle utföra ett koncentrerat pass. I Norrtälje gjorde jag ett snabbt ärende och köpte lite energidryck. På vägen tillbaka såg jag svarta moln och åska, svände in och tog en platspåse och säkrade mobilen. Det var tur för 5 minuter senare så vräkte det ner. Ett skönt sommarregn, jag höll mig koncentrerad att hålla pulsen inom mitt intervall.
Efter en timme och fyrtitreminuter cykling var jag tillbaka, totalt 37K, jag körde nästan marathondistansen och kände respekt. Snittpuls 149. Max 170. 1268 cal. Jag är nöjd. Och foten sa inte ifrån.
Om man sammanfattarveckan har jag fått fyra timmars träning, inte löpning men bättre än ingenting.
/fredde

1 kommentar:

Karin sa...

Hej Fredde! Såg din kommentar på min blogg nu. Det finns en uppsjö av bra massörer och naprapater att vända sig till. Jag bokade idrottsmassagen på kroppscompagniet: www.kroppscompagniet.se
Lycka till!
/Karin