onsdag 29 december 2010

Fylla på Tomtejoggen!

Är det någon som har märkt att livet förändras ju äldre man blir ;-) På samma sätt som jag ganska hårt kategoriserar in människor i två fack - Doers / Talkers (löjligt att det är på engelska men det är bara det) - Så tror jag att samma kategorier av människor också tacklar livets förändringar olika. Jag får en känsla av att det finns många som vill leva kvar i en dröm om ungdomens bästa år och försöker med näbbar och klor bita sig fast i denna illusion av livsdröm för sig själv som i bästa fall bara drabbar den enskilde.

Att se tillbaka och känna att det sker en utveckling är ju kanske inte alla förunnat, många elitidrottare har ju redan bränt sitt krut och kommer aldrig att nå upp till sin forna form och snabbhet. Jag som gjorde allt annat är att tränade i min ungdom, jag spelade i rockband, spelade golf, bowling(!), intresserad av Dart (även denna "sport" kan man dricka öl under utövande), gillade datorer och hängde gärna på krogen. Men det som gör livet så roligt är ju att jag verkligen känner att jag har gjort så mycket olika saker, jag har varit på turné, jag har partajat och flirtat med tjusiga tjejer (hittade den tjusigaste som jag friade till och fick ja). Så, fokus kan riktas på helst andra saker i livet med glädje. För mig är det Familjen, löpning, jobbet och vänner.

Och när man kan kombinera två av fokusområdena tex löpning och vänner är det oslagbart. Som nu i julhelgen som Jörgen arrangerade en tomtejogg på annandagen. Kl 0800 var jag ute i Öviksmörkret och letade mig fram mot en grupp av joggande tomtar som skulle plocka upp mig längs vägen. En fantastisk rolig/tragisk sak var att vi mötte en 20-åring utan mössa och handskar i den -8 gradiga kylan. Snubben vinglade hem från krogen eller hemmafesten och hade lägg kunnat varit jag för 20 år sen. Nu var jag och lubbade med tomtenissar i svarta tajts och snackade löpning och nästan inget annat. Och det känns som bara början.

3 kommentarer:

Totteman sa...

Den här ska du vara med på nästa år:

http://rbtmaran.wordpress.com/

farsan sa...

Rockband!?

Du menar väl synth-band...

Tänk vad förståndig du blivit med åren.

Fredde sa...

Totteman:
Har du sprungit loppet? Jag gjorde Vertex i augusti, det var 1800 höjdmeter men det var i klar fjälluft och milsvida sikt från fjälltopparna, svårslaget.

Jögga: Jag ska se om jag hittar någon gammal inspelning så kan ju allmänheten få avgöra gengre :) Och visst är jag vuxen och jag älskar det.