onsdag 15 december 2010

Bra mängdvecka!

Förra veckan lyckades jag äntligen komma upp i en hyffsad nivå, 32,7K fördelat på fyra pass. Till detta friskispass, rodd och raska promenader.

Ett pass jag kommer att minnas länge är ett som jag gjorde med en kollega som har en lång karriär som löpare och tränare. Vi skulle ta ett skönt pass "vi ska väl kunna prata" hette det. Och det kunde vi göra men när vi närmade oss slutet av passet hade T en överraskning 5 x200m Här är loggen:

2010-12-10 (fredag) Löpning 00:48:49 Start kl 15:08

Grymt bra pass med T som är tränare och jag fick bra råd. Vi körde 5 x 200m med joggvila på slutet. Farten låg under 3.00-tempo. Jag visste inte att jag kunde springa så fort.

Runda:

Kungsholmen runt

Tempo:

05:35 min/km

Sträcka:

8,74 km

Kaloriförbrukning:

0 kcal

Hastighet:

10,74 km/h

Intensitet:

14

Kommentarer på det här träningspasset:

Va, det är ju rent livsfarligt (eller nästan)! Sprang du verkligen under 3-fart på tvåhundringarna? 5 ggr? Jag springer mina i 3.20 (40 sek), sommartid på bana, och där ligger min maxfart för vad jagkan "löpa". Jag kanske orkar 8 st i samma fart. Snabbare än det är ren sprintfart med helt annan teknik (typ 100m-rusch).

/marathonfarsan

Ärligt talat har jag ingen aning om hur snabbt det gick. Efteråt trodde jag att vi hade gjort 3 intervaller som senare visade sig vara fem. Men T sa att det var runt 3-tempo, kanske lite under. Orka är en definitionsfråga, jag hade aldrig "orkat" denna fart om jag inte hade en gasell som drog upp tempot. Det var nog mer sprintlöpning än något annat. Man vill ju inte vika ned sig när man är ute med T. Och ja, jag håller med det var livsfarligt!

/fredde


Allt här i livet handlar väl om att flytta sina gränser, även inom löpningen. Jag är inne i en väldigt intensiv period i löpningen med byte av teknik och med denna upplevelse i bagaget så har jag nya förhoppningar om mina löparmålsättningar.

Med en ökning av nästan 90% i mängd senaste veckan så känner jag att det stramar och sträcker i de flesta lemmar och leder, höger hälsena är lite stel och när jag joggade till Posten igår så sträckte jag mig lite, helt i onödan. Men det är inte tal om skador utan lite överanstränging. Hade tänkt att gå på fartträning denna vecka men gör den till en lugn vecka i stället med 15K som mål.

Grundträningsperioden är över och jag kan konstatera att jag klarat den med näppe, formen är dock god men jag har inte fått de kilometrar jag velat på grund av teknikbyte samt mycket med jobba och hem i början av hösten. Nästa vecka går ett fyra veckors fartprogram igång. Det består av 2 kvalitetspass och ett långpass, där emellan får man fylla på med vad man vill. Jag kommer nog inte att lägga in löpning utan antagligen jympa, rodd och kanske ska jag prova på spinning.

3 kommentarer:

badgear sa...

Jag såg att du twittrade iväg en länk till marathon.se - hon i artikeln körde ju massor av 200:ingar som löpteknik. God form först, sedan var det bara att pinna på med god form.

Är det vad du håller på med? Det kan ju bli en intressant bloggning när du kört på ett halvår eller ett år.

Om inte annat, så en god jul och ett gott nytt år.

Fredde sa...

Jo jag har förhoppningsvis fått fart på marathons.ses twitter. Så länken var mer slump än något annat. Om ni vill lägga till dom så sök på marathon_se.

Men ämnet är rätt. Och det är mycket spännande tycker jag. Principen är enkel, träna korta intervaller för att lära sig att springa snabbt. (inte kondition i första hand) Sen när man kan hålla farten så kan man träna uthållighet. Allt är ju så enkelt i teorin. Praktiken är något helt annat.

Marie sa...

Bra tips, måste helt klart testa köra tvåhundringar någon dag:)

Hur lång uppv. innan intervallerna? och vilan emellan?