lördag 3 januari 2009

Gott nytt puls


I går kväll låg jag och läste min nya favoritbok - Stora Löparboken. Den är inte så bra skriven, men det är ju så kul att man kan skriva så mycket om att sätta den ena foten framför den andra, och jag älskar att läsa om det! Hur hjärtat pumpar ut blodet i kroppen. Hur alla muskelceller fungerar och vad som gör musklerna snabbare och starkare. Helt enkelt en bibel för en löparnörd.


Har beställt Jim Fixx gamla klassiker, The Complete book of running, är väldigt nyfiken på vad han skriver, han lär ju ha varit extrem i sina åsikter. RIP. Återkommer mer om detta.

Jag gör lite som jag vill när det gäller träningsupplägget, det enda jag är noga med är att träningen blir regelbunden. I dag har jag varit ute och sprungit ett testpass som enligt Szalkai ska återkomma i marathonprogrammet. Det var skitjobbigt. 5 x 800m. Men det var härligt vinterväder med 5 minus och en lätt snöskrud som prydde vasastan, Karlbergs Slott, Kungsholmen bort till Kristinebergs IP där jag körde igång med årets första intervaller:
3:35 - 3:45 - 3:49 - 3:54 - 03:37
Jag är faktist ganska nöjd, men det som förvånade mig var att jag höjde min maxpuls från 183 till 187! Inte illa, det kommer att direkt resultera till att jag kommer att få det lite lättare på mina distanspass framöver (lägre medelpuls...)

Ser fram emot ett långt långpass i morgon...

Inga kommentarer: